Zakupy w sklepie internetowym to wygodna forma nabywania nowych rzeczy bez wychodzenia z domu. Niestety, nie zawsze zamówione produkty spełniają oczekiwania konsumentów, a stan faktyczny różni się od prezentowanego na zdjęciach. Niezgodność z opisem, niewłaściwy rozmiar lub nietrafiony prezent skłaniają klientów do zwrotu towaru zamówionego w sieci. Zgodnie z zapisem w Kodeksie cywilnym każdy użytkownik może odstąpić od umowy i odesłać kupione produkty – ale czy sklep może odmówić przyjęcia zwrotu? Odpowiadamy!
Prawo zwrotu przez internet
Prawo konsumenta reguluje zasady zwrotu towaru zakupionego przez internet. Każdy użytkownik może zwrócić towar zamówiony w sklepie internetowym bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu jego otrzymania lub zawarcia umowy o świadczenie usług. Więcej na temat Ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. i jej założeniach przeczytasz w serwisie https://webgenius.pl/. Następnie konsument w ciągu 14 dni od zadeklarowania chęci zwrotu zamówionego asortymentu musi odesłać towar do sklepu. Tyle samo czasu ma również sprzedawca na odesłanie należności z tytułu sprzedaży. Warunkiem koniecznym jest wcześniejsze poinformowanie sklepu o swoim zamiarze, najlepiej w formie pisemnej. Na stronach sprzedawców często dostępne są gotowe formularze, w których możesz zadeklarować chęć odesłania towaru i uzasadnić takie postępowanie. Nie jest to konieczne, jednak wiele sklepów internetowych stosuje taki zabieg w celu poprawy swoich usług i ulepszenia oferty z myślą o innych użytkownikach oraz większych zyskach.
Towar, który chcesz odesłać, nie może nosić oznak użytkowania oraz musi mieć wszystkie oryginalne zabezpieczenia (np. metki w przypadku odzieży). Warto, aby produkty zostały zwrócone w oryginalnym opakowaniu, jednak spełnienie tego warunku nie jest egzekwowane przez sprzedawców. Za przesyłkę odsyłanego towaru koszty zazwyczaj ponosi klient, chyba że regulamin sklepu określa inne warunki.
Czy sklep może odmówić zwrotu towaru?
W niektórych sytuacjach sklep internetowy może nie zaakceptować zwrotu towaru od klientów. Wyjątkiem od zapisu w aktach prawnych jest przekroczenie czasu wyznaczonego na odstąpienie od umowy. Odmowa przyjęcia zwrotu towaru jest również uzasadniona w przypadku towarów o krótkim terminie przydatności lub podatnych na zepsucie, co dotyczy głównie artykułów spożywczych. Ponadto sprzedawca nie musi przyjmować zwrotu artykułów higienicznych lub medycznych (także leczniczych), które ze względu na sposób pakowania i zabezpieczenia mogły stracić na jakości. Odstępstwem od ustawy są również produkty personalizowane, często tworzone na wymiar, jak ubrania lub meble. Powodem braku pozytywnego rozpatrzenia formularzy zwrotu są także przedmioty w „napoczętych” opakowaniach z kategorii m.in. nagrań dźwiękowych czy wizualnych oraz programów komputerowych.
Sklepy internetowe pozwalają w szybki sposób zrealizować zamówienie z dostawą i oferują możliwość odstąpienia od umowy w okresie 14 dni od jej zawarcia, co zdecydowanie zapewnia im przewagę nad sklepami stacjonarnymi. Przed złożeniem zamówienia zwróć jednak uwagę na rodzaj asortymentu, który nie podlega zwrotom, aby uniknąć ewentualnych kłopotów związanych z nietrafionym zakupem.